Assalamualaikum halu food lover! Cyberjaya adalah di tengah-tengah beberapa kawasan yang terkenal dengan makanan Cina yang baik iaitu Puchong, Dengkil, dan Seri Kembangan. Tetapi bagi mereka yang ingin melewatkan perjalanan dan masih menginginkan makanan Cina yang baik, kami telah menyusun senarai 7 restoran makanan Cina di Cyberjaya. Restoran ini ada yang berstatus halal dan ada juga yang non halal untuk lebih kepada pelanggan non muslim. 


7 Restoran Makanan Cina Terbaik Di Cyberjaya Yang Memenuhi Keinginan Anda

 
Gambar Asal Telah di Padam
 
Malaysia ni kan penduduknya berbilang kaum jadi ada pelbagai agama juga. Disebabkan itu, sebelum melangkah masuk ke mana-mana restoran chinese, kita kena lihat dan pastikan terlebih dahulu sama ada restoran tersebut berstatus halal ataupun non halal. Tersilap makan nanti, padah jadinya.

#1 - Restoran Chan Kee Chili Pan Mee

 

Restoran Chan Kee Chili Pan Mee,ia menyajikan pan mee dengan gaya yang serupa dengan 2 kedai terkenal di Kuala Lumpur iaitu Kin Kin Chili Pan Mee dan Super Kitchen Pan Mee. Bagi pencinta rempah pasti akan gembira apabila mengetahui bahawa pelanggan boleh menyesuaikan tahap kepedasan dalam Signature Chili Pan Mee yang berharga RM12.90.

#2 - Restoran Tanglung

 
Restoran Tanglung adalah kafe moden yang mempunyai hidangan ala Kanton dalam pilihan ala carte dan berkongsi. Ruang makan mereka yang selesa berhawa dingin dengan tempat duduk yang cukup dan selesa.

Anda pasti gembira mengetahui bahawa ia menyajikan pilihan tai chow khas seperti Sweet and Sour Pour (RM17 / small) dan Ginger Onion Fish Fillet (RM17 / small) juga. Jangan lewatkan udang goreng telur sereal (RM30 / kecil) yang mempunyai serpihan Nestum yang ditaburkan di atas udang.

#3 - Restorant Hinz Kitchen 

Gambar Asal Telah di Padam

Restorant Hinz Kitchen mempunyai lebih dari 600 hidangan makanan Cina di dalam menu. Untuk pelanggan non muslim, jika anda menginginkan kuk siew berair dan ekstra renyah atau kepingan tipis char siew di Mie Char Siew Wanton (RM6), singgahlah di restoran ini.

Makanan kegemaran penduduk tempatan ialah Nasi Goreng Daging Makan Tengahari (RM7.90) dan Fried Kuey Teow dengan Telur Mentah (RM7). Anda juga boleh menukar mi dalam hidangan mi di sini dengan mee kuning, bee hoon, loh shi fun, kuey teow, atau wanton mee. Tapi awas, ini hanya restoran untuk bukan muslim ya… jangan cuba-cuba masuk pula. 

#4 - Lok Yoon Restobar

 
Lok Yoon Restobar berkongsi ruang dengan tempat pembuatan bir ekspres, di mana ia mendapat nama "restobar" yang menarik daripada perkongsian ruang itu. Sekiranya anda datang untuk makan tengah hari, dapatkan sepinggan Mie Telur Gaya Kanton (RM12) atau Panggang Panggang Yee Mee (RM12).

Untuk makan malam, terdapat pelbagai makanan lain seperti Sweet and Sour Kow Lou (RM16), Kong Poh Lou (RM16), dan Mapo Tofu (RM12) yang boleh anda kongsi dengan tambahan RM5.


#5 - Restoran Kung Fu 

 
Restoran Kung Fu mempunyai lebih dari 7 porridges di dalam menu, termasuk Bubur Ayam (RM8.90) dan Bubur Daging dengan Telur Century (RM8.90), bagi mereka yang berada di kedai untuk makanan selesa yang menghangatkan jiwa.

Untuk sesuatu yang lebih menggembirakan, terdapat hidangan Kantonis seperti Ayam Gong Po (RM15) dan Hakka Yam (RM18). Anda boleh menaikkan saiz ke pinggan sederhana yang berharga 2 dengan harga RM5. Ops, ini BUKAN restoran halal ya jadi jangan cuba-cuba nak masuk. 

#6 - Restoran Kitchen Village 

Gambar Asal Telah di Padam

Untuk makan malam keluarga yang formal dan majlis-majlis khas, jangan jauh dari Kitchen Village, ianya salah satu daripada beberapa restoran makanan Cina di Cyberjaya yang halal. Haa yang ini bolehlah pelanggan muslim macam kita masuk untuk nikmati menu chinese terbaik.

Di Kitchen Village memiliki banyak meja di tempat yang luas, dengan meja dengan cukup besar dan tersusun bagi menampung kumpulan besar. Menu mereka juga menampung kumpulan dengan bahagiannya yang besar.

Serangkaian ikan keseluruhan yang memberi makan 3-5 orang boleh didapati di sini, termasuk Claypot Curry Fish Head (RM36) dan Claypot Bake Tilapia Fish with Soy Sauce (RM5 / 100g). Pesan sampingan Claypot Baby Kailan dengan Ikan Asin (RM16) dan Claypot Tofu (RM15) untuk menyelesaikan makanan anda. 

#7 - Restoran Lucky Bamboo Dim Sum 

Gambar Asal Telah di Padam

Restoran Lucky Bamboo Dim Sum adalah kedai makanan cina baru di Cyberjaya yang menyajikan dim sum buatan sendiri dan sudah tentulah halal. Jika tadi rasa macam teringin nak makan dimsum, ini dia restoran halal yang boleh anda melangkah masuk.

Bagi yang ingin pergi bersama rakan non muslim, di sini anda tidak perlu mengecualikan rakan muslim anda semasa mencuba menu-menu menarik tempat ini. Semua di sini disajikan dengan gaya bufet, jadi biarkan pelayan yang ramah tahu apa yang anda mahukan di kaunter. Anda akan gembira mengetahui bahawa tiada apa pun di dalam menu yang melebihi RM10.

Istimewa untuk anda yang teringin nak makan chinese food tetapi takut untuk terus ke mana-mana restoran disebabkan bimbang tersilap tentang restoran halal dan non halal, maka ada baiknya anda duduk saja di rumah dan order secara online melalui aplikasi Foodpanda. 
 
Gambar Asal Telah di Padam
 
Dengan Foodpanda sudah diletakkan kategori antara restoran halal dan juga tidak halal. Ini sangat memudahkan para pelanggan untuk membuat pilihan tanpa silap di antara makanan yang boleh dan tidak boleh di makan oleh para Muslim. Lihat betul-betul segala info semasa ingin membuat tempahan dan mudahlah untuk anda nikmati menu yang diinginkan.

Okaylah, selamat menikmati hidangan makanan cina anda di Cyberjaya!
 
Love,
YatieOwner!
SHARE 4 comments

Add your comment

  1. walaupun Cyber dekat dengan rumah.. belum penah habis explore hehe..
    pernah pegi Kitchen Village saja.. yang dimsum tu menarik untuk dicuba..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. samalah. kadang tempat yang paling dekat tu yang malas nak pegi explore. tapi kalau nampak gambar, nak je pegi :D

      Delete
  2. Mcm2 mknn ada kat Cyberjaya. Dulu waktu sinngah sana sempat lawat Bookxcess & rmh kawan ja.

    ReplyDelete

For coming and comment, thank u ♥ ;)

© Yatie Owner · THEME BY WATDESIGNEXPRESS